Verksamhetschef NTF Väst malin.lundgren@ntf.se 0709-967616
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som p...
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Dagens, mån 23 jun 2025
Men enligt Petter Magnusson, som stoppat otaliga fortkörare, är det i själva verket en psykologisk illusion: – Många som kör för fort motiverar detta med någon sorts tidsnöd. Om man benar det argumentet så betyder det ingenting. Det blir något som man tar till för att ursäkta sitt beteende, säger han enligt Carup. Och vinsten i tid? Den är marginell. Enligt siffror från NTF ger en ökning från 90 till 100 km/h en tidsvinst på knappt 40 sekunder per mil – bara sex minuter på en sträcka på tio mil. Vid en kortare sträcka på tre mil blir det två minuter. En rejäl ökning till 110 km/h sparar en halvtimme på 50 mil – men till ett högt pris. Petter Magnusson menar att känslan av att spara tid ofta inte stämmer med verkligheten: – Jag tror det ligger väldigt mycket psykologi i detta.
Han berättar att det finns de som lägger över 10 000 kronor på att misslyckas, i stället för att få professionell hjälp – vilket förvärras av att Trafikverket erbjuder drop-in-tider. Transportstyrelsens reform innehåller även spärrtid mellan prov, förlängd giltighet för kunskapsprovet, samt krav på handledarutbildning vid privat övningskörning. Däremot slopas kravet på introduktionsutbildning för både handledare och elev. Kritik mot reformen riktas också från andra håll. Nationella trafiksäkerhetsföreningen (NTF) menar att fokus ligger för mycket på godkända provresultat, i stället för på långsiktig trafiksäkerhet i linje med Nollvisionen. Transportföretagen varnar för att kostnaderna underskattats – och att avstånden till trafikskolor kan bli ett hinder för många. Sveriges Trafikskolors Riksförbund påpekar i sitt remissvar att reformen inte räcker för att förbättra trafiksäkerheten i grunden, medan Trafikanalys däremot ser positivt på spärrtiden efter underkänt prov och anser att den förlängda giltighetstiden för teoriprovet är rimlig.
Nyheter P4 Skaraborg, fre 20 jun 2025
Man ska också vara nykter självklart och se till att var det fest igår och jag ska ut och köra idag så se till att vänta tills du verkligen är nykter och alert. Här finns inget att chansa med. Vet jag att jag ska köra idag så se till att vänta tills du verkligen är nykter och alert. Här finns inget att chansa med. Vet jag att jag ska köra bil imorgon på midsommardagen då måste jag anpassa mig efter det på midsommarafton. Petra Hansson, verksamhetschef på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Det här är ju en stor resdag det märktes på en mack i Falköping. Det forsade in folk när vi öppnade. Så det var mycket mackor att dricka. Så mycket var många som var stressade. De skulle iväg och fira midsommar. Man märker det att det här är midsommarfolk som ska iväg och fira. Ja men det gör man. Det är lite extra hetsigt och det ska gå extra fort.
Förmiddag i P4 Skaraborg, fre 20 jun 2025
Man ska också vara nykter självklart och se till att var det fest igår och jag ska ut och köra idag så se till att vänta tills du verkligen är nykter och alert. Här finns inget att chansa med. Vet jag att jag ska köra bil imorgon på midsommardagen då måste jag anpassa mig efter det på midsommarafton. Petra Hansson där, verksamhetschef för Nationella Trafiksäkerhetsförbundet i Maristad. Jag kände det när jag cyklade hit i morse. Det var rätt varmt ute. Vinden var inte så där ilsk heller som den var igår. Nej, det har ju SMHI sagt under veckan här att ni som hatar blåsten kan vänta till slutet av veckan för då mojnar det lite med vinden. Och det har det också gjort då.
Enligt polisen handlar det om sårskador ochroller med målet att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Man ska vara pigg och alert, utvilad, ha sovit bra. Man ska också vara nykter självklart och se till att det var fest igår och jag ska ut och köra idag så se till att vänta tills du verkligen är nykter och alert. Petra Hansson är verksamhetschef på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet i Mariestad. Och att chansa att man nyktrat till efter midsommarfirandet, det är ingen bra idé, menar hon. Man ska vara jättenoga. Här finns inget att chansa med. Vet jag att jag ska köra bil imorgon på midsommardagen, då måste jag anpassa mig efter det på midsommarafton. Det finns inga ursäkter här eller man kan inte chansa utan man ska vara nykter.
Sveriges Radio, fre 20 jun 2025
Under midsommarhelgen gör polisen fler nykterhetskontroller ute på vägarna. Målet är att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Kontrollerna sker på de större vägarna i hela Skaraborg. Petra Hansson, verksamhetschef på Nationella trafiksäkerhetsförbundet i Mariestad, betonar hur viktigt det är att vara säker på att man är nykter innan man sätter dig bakom ratten. ”Det är bara att ta sitt ansvar och känner jag mig tveksam, så låt bilen stå”, säger Petra Hansson. Kajsa Linnea Holmqvist kajsa_linnea.holmqvist@sverigesradio.se Man ska vara nykter, pigg och alert om man ska sätta sig bakom ratten efter midsommarfirandet.