Verksamhetschef NTF Väst malin.lundgren@ntf.se 0709-967616
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som p...
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Borlänge Tidning, ons 26 mar 2025
Svenska 15-åringar ska få köra epa-traktorer med en hastighet på 45 kilometer i timmen. Det kan leda till färre farliga omkörningar – men innebär också fler risker, enligt både trafikföreningen NTF och forskningsinstitutet VTI. EU-parlamentet och medlemsländerna är överens: Sverige behöver inte höja åldersgränsen för att köra A-traktor från dagens 15 år- Samtidigt innebär EU-överenskommelsen att fordonen ska få en höjd hastighetsgräns, från nuvarande 30 kilometer i timmen till 45. Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) förstår varför den högre hastigheten är aktuell. Risken för att andra trafikanter blir frustrerade och kör om de långsamma fordonen på farliga sätt kan tänkas minska med en höjd hastighet. Men det finns problem med den höjda hastigheten. – Det kan också innebära ökade risker. Ju större hastighet, desto större krockvåld i en olycka, säger Cecilia Friis, verksamhetsutvecklare på NTF Väst. – Hastigheten är det viktigaste för att minska olyckorna. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) pekar ändå efter nattens beslut på förhoppningarna om att trafiken ska flytta bättre med de nya hastigheterna. – Trafiksäkerheten kommer också att stärkas, inte minst eftersom det blir bättre flöden i trafiken och att kraven skärps på förarprov och relevant förarutbildning, säger han. Trimning stora problemet För att hålla hastigheterna kring de tillåtna är det enligt NTF viktigt att göra det svårare att trimma fordonen.
Förmiddag i P4 Jämtland, ons 26 mar 2025
Men att köra lite snabbare, 45 km i timmen. Vilken skillnad tror du att det kan göra Tiffany? Det är väl mer att folk slutar göra dumma omkörningar. Alltså att de kan vänta några sekunder längre och istället för att köra i 30 även om de har bråttom så är det ju inte... Det är ingen mening att göra dumma omkörningar. Samtidigt så är det här någonting som Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF, ser lite risker med också. Ju snabbare man kör desto större skador kan det bli. Finns det någon oro där att det kan leda till mer skador på den som kör om någonting väl händer? Ja, det är mycket möjligt om en ny förare får köra och inte har kontroll över fordonet. Då ökar ju risken såklart. Men på landsbygden så kommer det nog bli lättare för förare att köra om.
Omni, tis 25 mar 2025
15-åringar får fortsätta köra A-traktor även i fortsättningen. Däremot höjs hastighetsgränsen från 30 till 45 kilometer i timmen. Detta står klart efter att EU-länderna kommit överens om en höjd gräns. Förhoppningen från bland annat Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF, är att detta kan leda till färre omkörningar. Det uppger Cecilia Friis, verksamhetsutvecklare på NTF Väst för TT. Men det finns också risker påpekar hon. – Ju större hastighet, desto större krockvåld i en olycka, säger Cecilia Friis, verksamhetsutvecklare på NTF Väst.
Nordfront, tis 25 mar 2025
FORDON • EU har beslutat att Sverige inte behöver höja åldersgränsen för A-traktorer, men hastighetsgränsen höjs till 45 km/h. Samtidigt införs krav på både praktiska och teoretiska körkortsprov. EU-parlamentet och kommissionen är överens om att Sverige inte behöver höja åldersgränsen för A-traktorer. EU-överenskommelsen innebär också att A-traktorer kommer att få en höjd hastighetsgräns , från nuvarande 30 kilometer i timmen till 45. Enligt Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) har de förståelse för varför den högre hastighetsgränsen införs. Enligt NTF kommer den höjda hastigheten att minska risken för att andra trafikanter blir frustrerade och kör om de långsamtgående fordonen på farliga sätt. — Men det kan också innebära ökade risker. Ju större hastighet desto större krockvåld i en olycka, säger Cecilia Friis , verksamhetsutvecklare på NTF Väst. Den nya överenskommelsen i EU innebär också att det kommer att tillkomma krav på både praktiska och teoretiska körkortsprov.
TV4 Nyheterna, tis 25 mar 2025
Men det här vill man förändra så att man i fortsättningen måste köra upp med fordon med fyra hjul för att få köra A-traktor. Jag tycker att det är bra för att du känner dig säker i trafiken. För när du kör upp på en moppe då lär du inte hur man kör en bil. Du får sätta dig i en lastbil som är ombyggd i en epa och då tycker jag att det är fel. Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF tror hastighetsökningen kan minska farliga omkörningar från frustrerade bilister men pekar samtidigt på en annan risk. För har du en påkörningsolycka i 45 så blir krockvålet betydligt kraftfullare jämfört med en hastighet på 30. NTF vill också att det ska bli svårare att trimma fordonen. Jag tycker att det är en väldigt bra idé för att säkerheten vi är inte gjorda eller utbildade för att köra så pass fort. Ska ha sport nu och den sista storslalomtävlingen för säsongen i världskuppen. Sara Hektor ligger på en tredje plats efter det första åket. Svenskan inledde bra men tappade ju längre ner i backen hon kom.
Sveriges Radio, tis 25 mar 2025
Några förändringar väntar för A-traktorerna. Hastighetsgränsen ska höjas från 30 km i timmen till 45, något som trafikföreningen NTF säger kan innebära fler risker. Det blir även krav på både teoretiska och praktiska körkortsprov. Sverige behöver däremot inte höja åldersgränsen från 15 till 16 år. Hör P4 Värmlands reporter Jonas Berglund som pratar med Sid Sundberg och Linnea Vallgren som kör A-traktor om de nya reglerna. Sid Sundberg och Linnea Vallgren. Foto: Jonas Berglund/P4 Värmland
Studio Ett, tis 25 mar 2025
Tack så mycket för att du var med oss här i studiet. Dung, dung, dunga, dunga, dunga hårt. Hela hjärtat slår i 30 kmh. Meloartisten Lia Larsson är det här som sjöng om 30 kmh. Men snart kanske hon får skriva om den här sångtexten till 45 kmh. För nu har EU kommit med nya trafikregler för A-traktorn. Hastighetsgränsen ska höjas från 30 km i timmen till 45 någonting som trafikföreningen NTF säger kan innebära fler risker. Men det blir också krav på både teoretiska och praktiska körprov men Sverige behöver däremot inbörda.
Eftermiddag i P4 Uppland, tis 25 mar 2025
Svenska 15-åringar ska få köra EPA-traktorer med en hastighet på 45 km i timmen. Från nuvarande 30 till 45 alltså. Det här är nu EU-parlamentet och medlemsländerna överens om. Man menar att det kan leda till färre farliga omkörningar. Men det innebär också fler risker. Det här enligt både Trafikföreningen NTF och Forskningsinstitutet VTI. Infrastrukturminister Andreas Karlsson och Kristdemokrat pekar ändå efter nattens beslut på förhoppningarna om att trafiken ska flyta bättre med de nya hastigheterna. Och sen uppmärksammad dom, Frida. Ja, en 18-årig killedom ser högsta domstolen till åtta år och tio månaders fängelse för att ha skjutit ihjäl en man och mördat två till personer i Solna. Det här hände då våren 2023.
Eftermiddag i P4 Jönköping, tis 25 mar 2025
Framöver så kommer det också bli så att attraktorer kommer få gå i 45 km i timmen istället för nuvarande 30. Vad tänker du om det? Jo, men jag tycker det är bra. Man har ju märkt att en del blir rätt så irriterade på att det går så långsamt i trafiken. Och det kan ju bli farligt för vissa. Ja men samtidigt säger Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF då här i Sverige att man ser faktiskt de fördelarna du pratar med här. Om att man ska då undvika att få frustrerade trafikanter att göra omkörningar. Men de säger också att såklart så innebär hastigheter en ökad risk vid till exempel kollisioner. Har man så bra koll på allt när man är 15 år? Borde det inte vara kvar på 30?
Smålandsposten, tis 25 mar 2025
Svenska 15-åringar ska få köra epa-traktorer med en hastighet på 45 kilometer i timmen. Det kan leda till färre farliga omkörningar – men innebär också fler risker, enligt både trafikföreningen NTF och forskningsinstitutet VTI. EU-parlamentet och medlemsländerna är överens: Sverige behöver inte höja åldersgränsen för att köra A-traktor från dagens 15 år- Samtidigt innebär EU-överenskommelsen att fordonen ska få en höjd hastighetsgräns, från nuvarande 30 kilometer i timmen till 45. Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) förstår varför den högre hastigheten är aktuell. Risken
Upsala Nya Tidning, tis 25 mar 2025
Svenska 15-åringar ska få köra epa-traktorer med en hastighet på 45 kilometer i timmen. Det kan leda till färre farliga omkörningar – men innebär också fler risker, enligt både trafikföreningen NTF och forskningsinstitutet VTI.
Borås Tidning, tis 25 mar 2025
Svenska 15-åringar ska få köra epa-traktorer med en hastighet på 45 kilometer i timmen. Det kan leda till färre farliga omkörningar – men innebär också fler risker, enligt både trafikföreningen NTF och forskningsinstitutet VTI. 15-årsgränsen blir kvar för A-traktorer. Men det kommer få gå fortare. Arkivbild. Bild: Claudio Bresciani / TT EU-parlamentet och medlemsländerna är överens: Sverige behöver inte höja åldersgränsen för att köra A-traktor från dagens 15 år- Samtidigt innebär EU-överenskommelsen att fordonen ska få en höjd hastighetsgräns, från nuvarande 30 kilometer i timmen till 45. Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) förstår varför den högre hastigheten är aktuell. Risken för att andra trafikanter blir
Göteborgs-Posten, tis 25 mar 2025
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) pekar ändå efter nattens beslut på förhoppningarna om att trafiken ska flytta bättre med de nya hastigheterna. – Trafiksäkerheten kommer också att stärkas, inte minst eftersom det blir bättre flöden i trafiken och att kraven skärps på förarprov och relevant förarutbildning, säger han. Trimning stora problemet För att hålla hastigheterna kring de tillåtna är det enligt NTF viktigt att göra det svårare att trimma fordonen. Det är i förväg svårt att veta om den höjda hastighetsgränsen minskar incitamenten att trimma fordonen. – Vi har en farhåga att det kanske inte kommer att påverka det så mycket ändå. Mer behöver göras, säger Cecilia Friis. Med den nya överenskommelsen i EU kommer också krav på både praktiska och teoretiska körkortsprov.
Västerbottens-Kuriren, tis 25 mar 2025
NTF uttrycker oro för ökade risker relaterade till det högre hastighetsgränsen. Krav på körkortsprov införs, vilket ses som positivt av NTF. Utbildningen måste anpassas efter den typ av fordon som används av ungdomarna. EU-parlamentet och kommissionen är överens: Sverige behöver inte höja åldersgränsen för att köra A-traktor. Samtidigt innebär EU-överenskommelsen att fordonen ska få en höjd hastighetsgräns, från nuvarande 30 kilometer i timmen till 45. Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) förstår varför den högre hastigheten är aktuell. Risken för att andra trafikanter blir frustrerade och kör om de långsamma fordonen på farliga sätt kan tänkas minska med en höjd hastighet. – Men det kan också innebära ökade risker. Ju större hastighet, desto större krockvåld i en olycka, säger Cecilia Friis, verksamhetsutvecklare på NTF Väst. Trimning stora problemet Det är därför viktigt att göra det svårare att trimma fordonen. Det är i förväg svårt att veta om en höjd hastighetsgräns minskar incitamenten att trimma fordonen, enligt Friis. – Vi har en farhåga att det kanske inte kommer att påverka det så mycket ändå. Mer behöver göras. Hastigheten är det viktigaste för att minska olyckorna. Med den nya överenskommelsen i EU kommer också krav på både praktiska och teoretiska körkortsprov.
Det kan leda till färre farliga omkörningar – men innebär också fler risker, enligt trafikföreningen NTF, som söker utökade åtgärder för att öka säkerheten kring fordonet. 15-årsgränsen blir kvar för A-traktorer. Men det kommer få gå fortare. Arkivbild. Bild: Claudio Bresciani / TT EU-parlamentet och kommissionen är överens: Sverige behöver inte höja åldersgränsen för att köra A-traktor. Samtidigt innebär EU-överenskommelsen att fordonen ska få en höjd hastighetsgräns, från nuvarande 30 kilometer i timmen till 45. Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) förstår varför den högre hastigheten är aktuell. Risken för att andra trafikanter blir frustrerade och kör
Svenska Dagbladet, tis 25 mar 2025
Svenska 15-åringar ska få köra A-traktorer med en hastighet på 45 kilometer i timmen. Det kan leda till färre farliga omkörningar – men innebär också fler risker, enligt trafikföreningen NTF, som söker utökade åtgärder för att öka säkerheten kring fordonet. EU-parlamentet och kommissionen är överens: Sverige behöver inte höja åldersgränsen för att köra A-traktor. Samtidigt innebär EU-överenskommelsen att fordonen ska få en höjd hastighetsgräns, från nuvarande 30 kilometer i timmen till 45. Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) förstår varför den högre hastigheten är aktuell. Risken för att andra trafikanter blir frustrerade och kör om de långsamtgående fordonen på farliga sätt kan tänkas minska med en höjd hastighet. – Men det kan också innebära ökade risker. Ju större hastighet desto större krockvåld i en olycka, säger Cecilia Friis, verksamhetsutvecklare på NTF Väst. Det är därför viktigt att göra det svårare att trimma fordonen. Det är i förväg svårt att veta om en höjd hastighetsgräns minskar incitamenten att trimma fordonen, enligt Friis. – Vi har en farhåga att det kanske inte kommer att påverka det så mycket ändå. Mer behöver göras. Hastigheten är det viktigaste för att minska olyckorna. Med den nya överenskommelsen i EU kommer också krav på både praktiska och teoretiska körkortsprov.
Förmiddag i P4 Blekinge, tis 25 mar 2025
Daniel Wallin i Årid om att teknikerna nu går in i bostaden där skottlossningen skedde i mosse. Polisens tekniker nu går in där. Vi ska gå över till ett annat ämne som vi har pratat om under dagen. Det handlar om att svenska 15-åringar ska få köra EPA-traktorer med en hastighet på 45 km i timmen. Det här kan leda till färre farliga omkörningar men innebär också fler risker. Enligt både Trafikförening NTF och forskningsinstitutet VTI. De anser detta. Nationella Trafiksäkerhetsförbundet förstår varför den här högre hastigheten är aktuell. Risken för att andra trafikanter blir frustrerade och kör om de här långsamma fordonen på farligt sätt kan ju tänkas minska med en höjd hastighet. Vi pratade med ett par tjejer under morgonen i Ronneby som kör e-portraktorer och de var överlag positiva till de här nya bestämmelserna. Att åldern inte kommer att höjas till 16 år utan att man kommer att få köra från 15 år men också att man kommer att få köra från 15 år men också att man kommer att få köra 45 km i timmen istället för 30.
Förmiddag i P4 Kristianstad, tis 25 mar 2025
Till något av det så har du goda chanser till jobb de närmaste åren enligt Arbetsförmedlingen. Deras yrkesbedömningar visar om efterfrågan kommer öka, minska eller vara oförändrad de kommande åren. Och svenska 15-åringar ska få köra A-traktorer fast då med en hastighet på 45 km i timmen istället för tidigare då som det ju har varit 30. Det här kan leda till färre farliga omkörningar men innebär också fler risker enligt Trafikföreningen NTF som söker utökade åtgärder för att öka säkerheten. Och det handlar ju om att EU-parlamentet och kommissionen och sådär har tagit beslut och fler beslut väntas kring de här förslagen då förändrade regler för A-traktorer. Som man ju ändå verkligen ser på sina håll i Skåne ofta. Marie, har du kanske sett någon idag till och med? Jag har sett och kört om några idag. Jag har vänner, unga vänner som kör A-traktor eller som precis har gått från A-traktor till riktigt körkort.
Förmiddag i P4 Värmland, tis 25 mar 2025
Det är ju att åldersgränsen på 15 år för att köra A-traktor blir kvar. Där har EU-parlamentet och EUs medlemsländer kommit överens om. Hastighetsgränsen höjs också till 45 km i timmen och det kommer krävas uppkörning och B1-körkort. Ett nytt körkort för ungdomar. Vi har pratat med A-traktorföraren Otto Nilsson i Karlstad som tycker att de nya reglerna låter jättebra. Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF förstår varför den högre hastigheten är aktuell. Risken för att andra trafikanter blir frustrerade och kör om de långsamma fordonen på farliga sätt kan tänkas minska i och med den höjda hastigheten. Men de ser också problem med höjd hastighet. Det kan också innebära ökade risker. Ju större hastighet desto större krockvåld i en olycka säger Cecilia Fries som är verksamhetsutvecklare på NTF Väst till TT.
Förmiddag i P4 Malmöhus, tis 25 mar 2025
Ja, man höjer det lite va? Ja, gemensan. Från 30 till 45. Sverige behöver inte höja åldersgränsen för att köra A-traktor. En annan fråga som ju har diskuterats. Den här nya överenskommelsen kommer också med krav på både praktiska och teoretiska körkortsprov. Det är ju bra. Det är somliga som tycker det. Det här kan, alltså den ökade hastigheten, har trafikföreningen NTF uttalat sig kring. De säger att detta kan leda till färre farliga omkörningar, men det innebär också fler risker. NTF söker nu utökade åtgärder för att öka säkerheten i trafiken. Det har ju varit som sagt väldigt omdebatterat här. Jag var själv ute och åkte med en tjej och det var ju bara den lilla turen. Folk blev irriterade, de ligger i en låg hastighet och det har ju också varit farligt. Men det är ju en avvägning där. Precis. En högre hastighet skulle kunna vara mer säkert utifrån ett trafiksäkerhetsplats.
CarUp.se, tis 25 mar 2025
Men samtidigt kommer utbildningen för mopedkörkort som behövs för att köra A-traktor att förlängas. Enligt ett förslag från Transportstyrelsen ska antalet teoritimmar öka från åtta till tio och körlektionerna. Medan de praktiskta körlektionerna går från ynka två till sex. – En bedömning från Transportstyrelsen säger att det kommer att öka med ungefär 3000 kronor, så ungefär 9000 kommer det att kosta, säger Andreas Kalborg från NTF i Värmland. Det var inte bara A-traktorernas hastighet som debatterades. Parlamentet diskuterade även en höjning från 15 till 16 år för att få lov att köra dem. Men klockan halv två inatt kom man överens om att låta åldersgränsen vara kvar på A-traktorerna. – Det är en vardagsnära fråga som är viktig för människor. Det är viktigt för unga som behöver möjlighet att röra på sig, att ha frihet att ta sig till och från kompisar och fotbollsträningen, säger Johan Danielsson.
Nya Kristinehamns-Posten, mån 24 mar 2025