Verksamhetschef NTF Väst malin.lundgren@ntf.se 0709-967616
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Barnens rätt till en trygg skolväg fortsätter hotas av bilister som inte håller hastighetsbegränsningen. Trots återkommande uppmärksamhet kör fortfarande nästan hälften av bilisterna för fort utanf...
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som p...
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Sveriges Radio, ons 20 aug 2025
Annars kan barn skadas, säger hon. – Trafiksäkerheten är otroligt viktig, inte bara för sitt eget barn, men för alla andras också. Det går inte att sladda in här och ha bråttom. Utan man får lugna ner sig och tänka sig för helt enkelt. Förra året skadades över 2 000 barn i trafiken kring skolstarten, enligt Transportstyrelsen. Lars Nordquist på NTF, nationella trafiksäkerhetsförbundet, säger att det är många barn som börjar i skolan för första gången. De är inte vana vid trafiken och då ökar risken för olyckor. – Det är nya trafikanter ute i trafiken, och det finns alltid en risk kring det. Alexandra Bergström är trafikpolis i Västernorrland. Foto: Christer Suenson/Sveriges Radio.
Ekot nyhetssändning, ons 20 aug 2025
Alexandra Bergström är trafikpolis i Västernorrland. Det händer mycket kring skolorna, helt klart. Vägarna runt om, det är ju av vikt att man är uppmärksam och håller en låg fart, eftersom det är mycket barn som rör sig där. Och just kring skolstarterna händer många olyckor i trafiken för unga. Speciellt farligt när det börjar nya elever på nya skolor, säger Lars Nordqvist på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF. Det är nya trafikanter ute i trafiken och det finns alltid en risk kring det. På nya skolor säger Lars Nordqvist på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF. Det är nya trafikanter ute i trafiken och det finns alltid en risk kring det. Under år 2024 skadades 2007 barn i åldern mellan 6 och 18 år gamla i trafiken i Sverige under månaderna augusti och september. En ökning med 12 procent på två år visar statistik från Transportstyrelsen. Och många incidenter inträffar också när barnen ska skjutsas till eller från skolorna. Det är det största problemet genom att skjutsa barnen även om det inte behövs.
Lokala Nyheter Uppsala, ons 20 aug 2025
Det innebär att vi ska stå på ställen där det är mycket folk i rörelse. Barn är ganska oberäkniga. De har inte det här trafikvästet som man kanske har när man blir äldre. Det gör att det kan hända situationer som man kanske inte räknar med. Här får jag släppa in dem på 40-området. Men trots riskerna visar mätningar från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet att nästan hälften av bilisterna kör för fort utanför skolor. Människor kör generellt för fort för att man har kanske mycket annat att tänka på. Man gör annat när man kör bil som man inte ska göra. Skolorna blir ju ett riskområde med anledning av att det är där barnen är. Därför måste man vara extremt försiktig när man passerar. Hur går det då hittills?
Nyheter P4 Västernorrland, ons 20 aug 2025
Det händer mycket kring skolorna. Vägarna runt om är av vikt att man är uppmärksam och håller en låg fart eftersom det är mycket barn som rör sig där. Säger Alexandra Bergström som jobbar vid Trafikpolisen i Västernorrland. Och just kring skolstarterna händer många olyckor i trafiken för unga. Speciellt farligt när det börjar nya elever på nya skolor, säger Lars Nordqvist på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF. Det är nya trafikanter ute i trafiken och det finns alltid en risk kring det. Det är ju väldigt många barn som ska av eller ur sina bilar. Det ska korsas över vägen. Stressade föräldrar som är sent till jobb. Under år 2024 skadades 2007 barn i åldern mellan 6 och 18 år gamla i trafiken i Sverige under månaderna augusti och september. En ökning med 12 procent på två år visar statistik från Transportstyrelsen.
Morgon i P4 Göteborg, ons 20 aug 2025
Men när de ser mig när de står här med mikrofonen här då brukar de nästan tvärnita. Det är inte det som är meningen utan meningen är att man runt om vid alla skolor ska sänka hastigheten. För man är en fara för de här små barnen som inte har det utvecklade farotänkandet när man är nära trafiken. De kan jaga varandra, de kan spänga ut i gatan eller något liknande. Vi ska tala med NTF. Det är de som står för den här undersökningen. Och det är inte första gången de gör det här utan det finns också historia. Och jag har varit med tidigare. Bland annat var det på en skola där de har kört över 100 kilometer i timman. Nu på den skolan så har man fått upp skyltar, digitala skyltar. Så det kanske gör sitt att man är ute och mäter så här.
Morgon i P4 Västerbotten, ons 20 aug 2025
godkänna de som utbildar om asbestsanering. Jag vill prata med dig. Det säger Lars Nordqvist på Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF. Det är nya trafikanter ute i trafiken och det finns alltid en risk kring det. Regeringen ger 9 miljoner kronor i stöd till den egyptiska hjälporganisationen Röda Halvmånen för att vårda patienter från Gaza som evakuerats till Egypten enligt ett pressmeddelande. Stödet går även till att stärka leveranskedjorna för nödhjälp.
Morgon i P4 Västernorrland, ons 20 aug 2025
Det är ju därför man ska känna sig trygg när man nu släpper sitt barn på något sätt. Sen är det naturligtvis så måste man ju försöka inte lära sitt barn kan man ju inte säga för det funkar ju inte alltid. Men försöka i varje fall på något sätt se dig för hela tiden. Även om det inte funkar långt ifrån alla barn att se sig för. Hur allvarligt ser ni på NTF att trafiksituationen är bland det farliga runt omkring skolarnas områden? Det är egentligen väldigt illa. För det ska ju vara så att när jag som förälder som ska skicka mitt barn till skolan så ska jag känna mig trygg någonstans. Och det gör ju många föräldrar inte. Och här skulle man ju vilja se att ännu fler kommuner jobbade ännu mer med att försöka säkra upp skolvägarna till och från skolan.
Morgon i P4 Norrbotten, ons 20 aug 2025
Plera eller godkänner dem som utbildar om asbestsanering. Sveriges Radio. på nya skolor, det säger Lars Nordqvist på Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF. Det är nya trafikanter ute i trafiken och det finns alltid en risk kring det. Regeringen ger 9 miljoner kronor i stöd till den egyptiska hjälporganisationen Röda Halvmånen för att vårda patienter från Gaza som evakuerats till Egypten enligt ett pressmeddelande. Stödet går även till att stärka leveranskedjorna för nödhjälp.
Över 2 000 barn skadades i trafiken under två månader runt skolstarten i fjol, varav 46 i Västernorrland, enligt Transportstyrelsen. Trafikpolisen och NTF varnar för riskerna kring skolor, särskilt med nya elever och stressade föräldrar. Många olyckor sker vid av- och påstigning. Alexandra Bergström vid trafikpolisen berättar vad bilisterna bör vara extra uppmärksamma på. Christer Suneson christer.suneson@sverigesradio.se Alexandra Bergström trafikpolis i Västernorrland. Foto: Christer Suneson/Sveriges Radio
svt.se, ons 20 aug 2025
Det innebär att de fokuserar på hastighetskontroller i tätbebyggda områden och utanför skolor. – Nu när sommaren är över blir det mer folk i rörelse, och det kan uppstå ovana situationer för bilisterna. Vi kan bara stå 20 minuter på samma plats, sedan har ryktet gått och då behöver vi byta, säger Gunilla Lööw. Mätning varnar för fartsyndare Trots riskerna visar en mätning från Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) att nästan hälften av bilisterna kör för fort utanför skolorna. Av nästan 60 000 observationer under skoltid körde 48 procent över den tillåtna hastigheten, enligt mätningen. – Människor kör fort överallt tyvärr. Det kan bero på stress eller tankspriddhet, men det är verkligen inte bra. Polisen vill med den här veckan visa att vi finns och att skapa trygghet i områdena, säger Gunilla Lööw.
Epoch Times Sweden, ons 20 aug 2025
Nästan hälften av bilisterna kör för fort utanför landets skolor, enligt NTF, som säger att barnens rätt till en trygg skolväg hotas av fortkörande bilister. Man vill att färre föräldrar kör barnen till skolan, för att få ner antalet bilar kring skolorna. I samband med årets skolstart uppmärksammar Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF, att nästan hälften, 48 procent, av bilförarna, körde för fort utanför ett antal skolor som man har bedrivit kontroller vid. Det är en marginell minskning från 2023 då 51 procent körde för fort utanför skolorna, men fortfarande allvarligt, konstaterar man.
Västerbottens Mellanbygd, tis 19 aug 2025
Nästan hälften av alla bilister kör för fort förbi skolor – mitt under skoltid. Det visar en nationell studie. I samband med skolstarten intensifierar polisen trafikkontrollerna. Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF, har genomfört hastighetsmätningar vid nio skolor runt om i landet. Av nästan 60 000 fordon körde 48 procent snabbare än tillåtna 30 kilometer i timmen. En marginell förbättring från 2023 då siffran var 51 procent. Inför att skolorna börjar gjorde NTF nya mätningar och intervjuer med föräldrar i Västerbotten. – Olagligt höga hastigheter i tätorter, särskilt nära skolor, utgör inte bara ett direkt hot mot barns säkerhet, det är ett samhällsproblem, säger Lars Nordquist, nationell projektledare på NTF. Polisen har inför skolstarten intensifierat trafikkontrollerna, särskilt runt skolor och förskolor, för att öka trafiksäkerheten. Fokus ligger på att se till att bilister håller hastighetsbegränsningarna och att trafiken flyter säkert för barn och ungdomar. Bilister uppmanas att anpassa hastigheten efter rådande förhållanden och vara extra uppmärksamma på barn i trafiken. Fredrik Bjärnesand Övergångsställe vid Artediskolan i Nordmaling. Fredrik Bjärnesand Övergångsställe vid Artediskolan i Nordmaling.
Västgöta-Bladet, tis 19 aug 2025
Av nära 60 000 observationer körde hela 48 procent över tillåten hastighet – mitt under skoltid. Förmodligen skulle resultatet bli liknande även utanför skolorna i Tidaholms kommun. Resultatet från mätningarna visar en marginell förbättring jämfört med 2023, då 51 procent av bilisterna körde för fort vid liknande mätningar. Problemet är dock fortsatt allvarligt – särskilt i områden där barn rör sig till fots eller med cykel till och från skolan. Inför skolstarten hösten 2025 planerar NTF att återvända till samtliga mätplatser för att genomföra nya hastighetsmätningar. – Olagligt höga hastigheter i tätorter, särskilt nära skolor, utgör inte bara ett direkt hot mot barns säkerhet, det är ett samhällsproblem. Om bilister medvetet bryter mot lagen måste vi bötfälla fler eller skapa en samhällsdebatt som likställer fortkörning med andra allvarliga brott, säger Lars Nordquist, nationell projektledare på NTF i ett pressmeddelande. Tidigare nationella mätningar i tätort som NTF genomfört, visar att efterlevnaden av hastighetsgränser generellt försämras ju lägre hastighetsbegränsningen är – något som är särskilt oroande i områden med många oskyddade trafikanter. Skillnaden mellan 30 och 50 km/h kan vara livsavgörande. – Vi ser dessutom att trafiksituationen ofta förvärras av föräldrar som skjutsar sina barn till skolan. Det leder till ännu mer trafik, trängsel och en otrygg miljö för de barn som går eller cyklar.
Morgon i P4 Västmanland, tis 19 aug 2025
Skolor, det visar siffror från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Elisabeth Westman jobbar på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Elisabeth Westman jobbar på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet och mäter hastigheterna utanför Vasagymnasiet i Arboga. Vad tänker du om att varannan kör för fort utanför skolor? Vi gör de här mätningarna vid skolstarten för att titta och uppmärksamma hur fort det går utanför skolor. Vi gjorde en förmätning här i maj och där visade det sig att på den här 30-sträckan så var den högsta hastigheten vi mätte upp 58 kilometer.
Lokala Nyheter Sörmland, mån 18 aug 2025
Och det här församlingshemmet ligger ju precis mitt i och är en träffpunkt där man kan få mötas eller bara komma in och sitta i stillhet en stund. Det kan vara de som behöver det i en sån här dag. Nu ska det handla om trafiksäkerhet med de yngsta i fokus. På Skolgatan i Vagnhärad pågår den närmsta veckan dolda hastighetsmätningar. Den här veckan är det skolstart på många håll runt om i Sörmland. Med det ökar biltrafiken utanför skolorna. Enligt en färsk undersökning av Trafiksäkerhetsorganisationen NTF så kör nära på varannan bilist för fort utanför skolorna. Den där körde 26 km i timmen och så får vi längden på den så att vi vet att det är en personbil och så är den exakt vilken tid den passerade också. Det är ju som en liten låda som är ganska osynlig så att säga som mäter det här.
Sveriges Radio, mån 18 aug 2025
Nästan hälften av alla som körde sina fordon förbi Jättestenskolan i Grums en vecka i maj körde för fort. Det visar trafiksäkerhetsförbundet NTF:s mätning. Majoriteten av förarna körde en till fem kilometer för fort på 30-vägen utanför skolan. 240 av bilisterna körde mellan 40 och 60 km i timmen. Ann Nyhlén, projektledare på NTF Värmland, är förfärad och hoppas att föräldrarna tar sitt förnuft tillfånga inför skolstarten. Elias Andersson elias.andersson@sverigesradio.se Nästan hälften av bilisterna körde för fort när NTF gjorde sin mätning utanför Jättestenskolan i Grums. Foto: Jonas Berglund/Sveriges Radio
svt.se, mån 18 aug 2025
Här är ett urval av det som SVT Nyheter Värmland har rapporterat om torsdagen den 15 augusti. Hälften av bilisterna kör för fort Video 2 min Hastigheten är ju det som gör om vi överlever eller inte, säger projektledaren för NTF Ann Nyhlén Foto: Victor M. Gustafsson Ladugård i Grava övertänd – brann ned till grunden Video 45 sek En ladugårdsbyggnad brann ned till grunden i Grava-Rud utanför Karlstad på måndagen. Foto: Rebecca Nymann Kuratorns bästa tips inför skolstarten Video 1 min Skolkuratorn Johanna Pettersson Östlund ger sina fyra bästa tips till föräldrar inför skolstarten. Foto: Maria Haglund
Lokala Nyheter Värmland, mån 18 aug 2025
Vänder på dygnen för de äldre barnen så att de kommer vakna när man ska vara vaken. Att man får i sig frukost. För de mindre barnen kan det vara att man är noga med sin hejdå-rutin. Ett kort avsked, en kram. Fint. Fler tips från skolkuratorn Johanna kan ni hitta på vår sajt och i appen. Mer i samband med skolstarten, för fartsyndarna är många utanför skolorna. Enligt en mätning som NTF gjorde i våras så körde varannan bilist för fort vid de undersökta skolorna. Nu lagom till skostarten ska man ut och mäta igen. Hastigheten är det som gör om vi överlever eller inte och vid en eventuell olycka. Så hela projektet går ut på att få generellt kommuner att sänka hastigheten i städer där det finns folk, där det rör sig folk runt om.
Man kan undra vad ska jag göra av mig och vem kan jag prata med och hur kan någonting sånt här hända. Och här är vi vana vid att fundera i de banorna och kunna vara med människor. Nu ska det handla om trafiksäkerhet med de yngsta i fokus. För på Skolgatan i Vagnherrad så pågår den närmaste veckan dolda hastighetsmätningar. Den här veckan så är det skolstart på många håll runt om i Sörmland och med det så ökar biltrafiken utanför skolorna. Och enligt en färsk undersökning av trafiksäkerhetsorganisationen NTF så kör nära på varannan bilist för fort utanför skolorna. Den där körde då 26 kilometer i timmen och så får vi längden på den så att vi vet att det är en personbil. Och så är den exakt vilken tid den passerade också. Ja det är ju som en liten låda som är ganska osynlig som mäter det här. Ja, den är ganska oansändlig.
Nyheter P4 Skaraborg, mån 18 aug 2025
Sist hörde vi Moa Funk. Reporter var Emil Dahlin. Och anledningen till avstängningen är den här. Det är en planerad avstängning. Vi stänger hedvägen permanent för att bygga om hela hedvägen till en gång- och cykelväg som kommer ledas under väg 49. Sade Elin Nordstrand, projektledare på Trafikverket. Varannan bilist fortsätter att köra för fort utanför skolor. Det visar 60 000 nya mätningar från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Som bland annat gjorts vid Möseborgsskolan i Falköping. Det här är ändå en ganska bra sträcka där kommunen har gjort mycket åtgärder för att försöka få ner hastigheten. Så det är skrämmande att det ändå är så pass högt. Sade Albin Göransson på NTF. I april 2024 fick en begravningsbil i Skövde p-böter under begravningsceremonin. En händelse som nu fått spridning i sociala medier och gjort många upprörda. Jesper Nyström, enhetschef för drift i Skövde kommun, säger att de fått ta emot en hel del samtal. Det har varit väldigt många som tycker att vi borde vara mer toleranta. Är det verkligen rimligt att bötfälla en begravningsbil?
Falköpings Tidning, mån 18 aug 2025
NTF håller just nu på att nationellt mäta hastigheter vid ett antal skolor. En av dem är Mössebergsskolan. Anledningen till det är att man vill öka medvetandet och trafiksäkerheten. Vid en tidigare mätning visade det sig att nästan hälften som kör förbi skolan kör för fort. – Det här är sekunder vi pratar om i tidsvinst, så är den obefintlig. Men just skadan det gör för barnen… Under veckan mäter Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) hastigheterna på Scheelegatan utanför Mössebergsskolan.
fortsätter köra för fort utanför skolor. Det visar senaste mätningarna från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet som bland annat är gjorda vid Mösebergsskolan i Falköping. Det här är ändå en ganska bra sträcka där kommunen har gjort mycket åtgärder för att försöka få ner hastigheten. Så det är skrämmande att det ändå är så uppas högt. Sade Albin Göransson på NTF. Räddningstjänsten har släckt två gräsbränder i Västra Skaraborg på eftermiddagen. En åkerbrann i Nossebro och i Lidköping brann det vid vägkanten vid biltema. Båda bränderna är släkta. Enligt den nya skärpta skollagen får personal på skolor genomsöka elevers väskor om det finns en konkret anledning till detta. Melke Svärd är elev på Västerhöjd gymnasiet i Skövde. Det känns väl sådär. Jag kanske inte vill att de ska kolla vad jag har i väskan.
Eftermiddag i P4 Skaraborg, mån 18 aug 2025
Sierra, man håller på och målar väglinjer ut med vägen där och arbetsfordon som rör sig sakta på platsen. Sen så påminner jag än en gång om Länsväg 2748 Axfalla och det är Kilometervägen eller Hedvägen. Där är vägen avstängd och enligt Trafikverket ska den stängas av permanent. Ser du något mer som händer får du gärna ringa och tipsa mig på 020 999 444. Linda Gustafsson, det ska handla om mätningar. Ja, det är Nationella Trafiksäkerhetsförbundet som har gjort mätningar vad gäller hur fort folk kör vid skolor. De har gjort 60 000 observationer. Och de här observationerna visar att varannan bilist kör för fort. Fortsatt kan man säga. Det är ju inga nyheter det här. Och en av de här mätningarna har gjorts vid Mösebergsskolan i Falköping. Det är inga bra siffror det här. Och som sagt, vi har ju en situation här i Sverige idag där barn behöver röra på sig mer.
Eftermiddag i P4 Värmland, mån 18 aug 2025
Men de skulle vara här nu några timmar här under eftermiddagen. Och ingen person eller djur eller så finns det uppgifter om har blivit skadad. Andra nyheter. Det är ju vardagen är tillbaka i våra liv. Många av oss har dragit igång igen efter semestern. Och för alla barn där ute så är ju skolstart i veckan. Ja, och i morse var därför Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF, utanför Jättestenskolan i Grums och pratade med föräldrar som hämtar och lämnar på skolan. Många kör nämligen alldeles för fort. Det är ju jättetragiskt med hastigheten överhuvudtaget, att man inte kan hålla den hastigheten som står. Ann Nylén där från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF, som alltså var på plats i morse utanför Jättestenskolan och snackade med föräldrar. Det är ju 30 utanför skolorna och utanför just Jättestenskolan i Grums körde nästan hälften för fort när NTF mätte en vecka i maj. Vissa så fort som 60 kilometer i timmen, alltså dubbelt så fort som man får. Ja, så är det. Andra nyheter, om vi blickar utanför själva Värmland, så har vi ju riksnyhet idag.
Nu i samband med skolstarten görs nya mätningar för att följa upp det tidigare resultatet. En ljusglimt är att det enligt NTF:s siffror har skett en minskning i fartsyndandet sedan mätningen gjordes senast, för två år sedan. Då var det 51 procent som körde för fort. – Det känns bra att det har sjunkit så mycket, säger Lars Nordquist, verksamhetsansvarig på NTF i Sörmland. I videon: Se hur hastighetsmätningen i Vagnhärad går till.
– Hastigheten är det som gör om vi överlever eller inte säger projektledaren Ann Nyhlén Foto: Victor Moberg Gustafsson I våras gjordes en undersökning av Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF visar att 48 procent av bilförare kör för fort på vägar nära skolor. Nu görs en ny undersökning inför skolstarten. – Man är lite för nonchalant med hastigheterna, säger Ann Nyhlén, projektledare på NTF. Vårens undersökning visade att totalt var det 48 procent av bilförarna som körde för fort nära skolor. Av dem så var det 32 procent som körde 1-5 km/h över, 12 procent som körde 6-10 km/h över och 4 procent som körde 11-20 km/h över hastighetsgränsen. – Några kilometer för fort kan göra att du inte hänger med om vad som händer, säger Ann Nyhlén I Värmland har Jättestensskolan i Grums blivit utvald för att se över hur bilförarna egentligen åker vid skolor.
Västerbottningen, mån 18 aug 2025
Nyheter P4 Värmland, mån 18 aug 2025
Nästan hälften, 46 procent av alla fordon som åkte förbi Jättestelanskolan i Grums en vecka i maj körde för fort. Det är ju jättetragiskt med hastigheten överhuvudtaget att man inte kan hålla den hastigheten som står. Annie Lén, projektledare på NTF. Nästan hälften av de 6000 fordon som körde förbi på 30 vägen utanför skolan körde för fort när NTF gjorde sin mätning i maj. Majoriteten av dem körde 1-5 km för fort men runt 240 körde mellan 40-60 km i timmen. Förbi en skola har vi sett 30, inte en jättelång sträcka. Den där sträckan som är på sin höjd ett par hundra meter tar ju inte någon extra sekund om man kör i den hastighet som är. Då skulle man dessutom hinna stanna och reagera på alla som rör sig runt omkring.
Förmiddag i P4 Skaraborg, mån 18 aug 2025
Vi ska byta ämne här nu i programmet. P4 Skaraborg. Sveriges Radio. Ja, för varannan bilist fortsätter att köra för fort utanför skolor. Det här visar senaste mätningar från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Joakim Nilsson, du finns nu i Falköping. Ja, och nioplatser har de gjort de här mätningarna på i landet. En av dem här i Falköping och här träffar jag Albin Göransson från NTF. Hur reagerar du på vad de här mätningarna har visat här? Jag reagerar ju starkt. Det är inga bra siffror här och som sagt vi har ju en situation här i Sverige idag där barn behöver röra på sig mer. Och där är ju faktiskt ett hot mot barnens folkhälsa. Förvånar dig mätningarnas resultat? Jo, det förvånar mig. För det här är ändå en ganska bra sträcka där kommunen har gjort mycket åtgärder för att försöka få ner hastigheten.
Mariestads-Tidningen, mån 18 aug 2025
En grusväg måste skrapas två–tre gånger om året, den ska grusas och saltas, skötas om. Kostnaden för omläggningen av vägen är beräknad till 3 366 062 kronor. Ersättningen från Trafikverket är 2 356 244 kronor. Niklas Johansson sticker inte under stol med att det är ett dilemma att det inte bara är de som är beroende av vägen som nyttjar den. – NTF kom fram till att det är cirka 300 fordon per dygn. Det är betydligt fler än de som bor utmed vägen. – Många som bor i Töreboda och jobbar i Moholm, eller ska åka vidare mot Tibro, väljer att åka Vallavägen istället för att åka via Hjälstadsrondellen, liksom de som kommer från Moholm och Tibro och ska till Töreboda. Det totala slitaget har gjort att beläggningen är tunn och då den är uttjänt har myndigheterna sedan en tid slutat att lappa och laga.
Skolkurator Johanna Pettersson Östlund har tips på hur man som förälder kan hjälpa till vid skolstarten. Vänder på dygnen för de äldre barnen så att de kommer vakna när man ska vara vaken. Att man får i sig frukost. För de mindre barnen kan det vara att man är noga med sin hejdå-rutin. Ett kort avsked, en kram. Fint. I samband med skolstarten genomför NTF den här veckan hastighetsmätningar vid skolor. I Värmland sker mätningar vid Jättestenskolan i Grums. Vid en mätning i våras vid samma skola körde 48 procent av bilisterna för fort. Region Värmlands beslut att stänga rehabiliteringsbassängerna i länet har lett till väsentligt försämrad hälsa för flera grupper med funktionsnedsättningar. Detta hävdar Rymatikerföreningen som undersökt konsekvenserna av stängningen. Och nu på torsdag så ska resultatet av undersökningen presenteras för de ansvariga politikerna.
Morgon i P4 Värmland, mån 18 aug 2025
Rätt så lugnt än så länge, eller hur? Ja, så är det. Det är mest personal som jag har sett kom hit till Jättestens skolan i grums än så länge den här tidig morgonen. Ja, det är ju så. Skolan är all ära men vårt fokus just nu, eller den här morgonen i alla fall, är ju den här något dystra statistiken från NTF. Ja, NTF som står för Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. De gjorde en mätning i majcka i maj körde för fort. Så är det, så är det. Men än så länge då så är det nog kanske folk som är på gång att starta upp den här dagen. För just nu verkar det vara väldigt lugnt vid skolan. Det är en trafikmässigt. Ja det är det. Jag står ju här vid den här 30-sträckan.
Hudiksvalls Tidning, lör 16 aug 2025
Inför skolstart 2025 planerar de att återvända till mätplatserna och göra nya mätningar. – Olagligt höga hastigheter i tätorter, särskilt nära skolor, utgör inte bara ett direkt hot mot barns säkerhet – det är ett samhällsproblem. Det räcker inte att väghållarna tar ansvar för trafikmiljön. Om bilister medvetet bryter mot lagen måste vi bötfälla fler eller skapa en samhällsdebatt som likställer fortkörning med andra allvarliga brott, säger Lars Nordquist, nationell projektledare på NTF, i ett pressmeddelande. Enligt tidigare undersökningar så är efterlevnaden av hastighetsgränsen försämrad generellt ju lägre den är. De beskriver att skillnaden mellan 30 och 50 kilometer i timmen kan vara livsavgörande. – Vi ser dessutom att trafiksituationen ofta förvärras av föräldrar som skjutsar sina barn till skolan. Det leder till ännu mer trafik, trängsel och en otrygg miljö för de barn som går eller cyklar.
Oskarshamns-Nytt, lör 16 aug 2025
FAKTA / Om mätningarna Hastighetsmätningarna har genomförts vid skolor där maxhastigheten är 30km/h i följande kommuner: Falun, Grästorp, Hudiksvall, Falköping, Trosa, Grums, Partille, Härnösand och Arboga. 2023 körde 51 procent av bilisterna för fort vid liknande mätningar. Vid skolstart, augusti 2025, genomförs nya mätningar samt intervjuer med föräldrar vid skolorna om trafikmiljön och synen på skjutsning. Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling. annicka@oskarshamns-nytt.se LÄS MER OM: 30 km/h kan vara skillnaden mellan liv och död. Foto: NTF
Borås Tidning, lör 16 aug 2025
Varför diskuteras inte sänkt hastighet som ett led i klimatpolitiken? Mot den bakgrunden borde en enkel, billig och bevisat effektiv åtgärd som sänkta hastigheter på vägarna ligga högt på den politiska agendan – men den diskuteras knappt. I dag vet vi att: Det är möjligt att sänka bränsleförbrukningen med 10 procent per varje 10 km/tim man sänker hastigheten över 80 km/tim. Enligt en mätning av NTF och Naturskyddsföreningen kan redan en sänkning av hastigheten med 7 km/tim leda till utsläppsminskningar på upp till 18 procent. Elbilar drar tydligt mindre energi i lägre hastigheter – varje kWh som inte förbrukas är en klimatvinst Och restiden? Försumbar. Det handlar om cirka en minut per mil vid en sänkning med 10 km/tim. Samtidigt är 68 procent av svenska folket beredda att förändra sin livsstil för att rädda miljö och natur (Novus 2024).
Örebronyheter, fre 15 aug 2025
I samband med detta kommer NTF även att intervjua föräldrar vid skolorna om deras upplevelse av trafikmiljön runt skolan och deras syn på att skjutsa barnen till skolan, vilket ofta bidrar till ökad trafik och otrygghet för andra barn. — Olagligt höga hastigheter i tätorter, särskilt nära skolor, utgör inte bara ett direkt hot mot barns säkerhet, det är ett samhällsproblem. Det räcker inte att väghållarna tar ansvar för trafikmiljön. Om bilister medvetet bryter mot lagen måste vi bötfälla fler eller skapa en samhällsdebatt som likställer fortkörning med andra allvarliga brott, säger Lars Nordquist, nationell projektledare på NTF. Tidigare nationella mätningar i tätort som NTF genomfört, visar att efterlevnaden av hastighetsgränser generellt försämras ju lägre hastighetsbegränsningen är något som är särskilt oroande i områden med många oskyddade trafikanter. Skillnaden mellan 30 och 50 km/h kan vara livsavgörande. I 30 km/h hinner en förare ofta stanna för ett barn som kliver ut i gatan, vid 50 km/h sker krocken innan föraren ens hunnit reagera. — Vi ser dessutom att trafiksituationen ofta förvärras av föräldrar som skjutsar sina barn till skolan.
Nyheter24, fre 15 aug 2025
Nya siffror visar att hälften av Sveriges bilister bryter mot en viktig lag i trafiken. Nya siffror från Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) visar att nästan hälften av alla bilister kör för fort utanför skolor. Av nära 60 000 observationer som gjordes på nio platser runt om i landet, så var det hela 48 procent som körde över den tillåtna hastigheten – mitt under skoltid. – Olagligt höga hastigheter i tätorter, särskilt nära skolor, utgör inte bara ett direkt hot mot barns säkerhet, det är ett samhällsproblem.
Tidningen Proffs, fre 15 aug 2025
Av nära 60 000 observationer körde hela 48 procent över tillåten hastighet mitt under skoltid. Resultatet från mätningarna visar en marginell förbättring jämfört med 2023, då 51 procent av bilisterna körde för fort vid liknande mätningar. Problemet är dock fortsatt allvarligt särskilt i områden där barn rör sig till fots eller med cykel till och från skolan. Inför skolstarten hösten 2025 planerar NTF att återvända till samtliga mätplatser för att genomföra nya hastighetsmätningar. I samband med detta kommer NTF även att intervjua föräldrar vid skolorna om deras upplevelse av trafikmiljön runt skolan och deras syn på att skjutsa barnen till skolan vilket ofta bidrar till ökad trafik och otrygghet för andra barn. Olagligt höga hastigheter i tätorter, särskilt nära skolor, utgör inte bara ett direkt hot mot barns säkerhet, det är ett samhällsproblem. – Det räcker inte att väghållarna tar ansvar för trafikmiljön.
Lokala Nyheter Halland, fre 15 aug 2025
Så har man en chans här att köpa ett billigare hus genom att skaffa sig ett fritidshus och sen konvertera det. Hur kan ni säga standarden på det här huset jämfört med andra ställen ni har varit på? Kanske lite lägre? Lite lägre, ja. Nästan hälften av alla bilister kör för fort utanför skolor, mitt under skoltid. Det visar observationer av 60 000 bilister i nio kommuner runt om i landet som NTF, Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, gjort. Dessutom förvärras situationen utanför skolorna av att föräldrar skjutsar sina barn dit. NTF kommer även att mäta hastigheter igen när skolorna öppnar nästa vecka. Det blir en dag med temperatur mellan ungefär 20 och dryga 25 grader. Växlande molnighet men också en hel del sol här. Det kommer att vara blåsigt och kännas blåsigt över hela området och tidvis kan byvinnare in över land bli friska eller lokalt upp mot hårda.
Nyheter P4 Gävleborg, tor 14 aug 2025
Nära hälften av alla bilister kör fortfarande för fort utanför skolor. Det visar nya mätningar från NTF som har gjorts på nio platser runt om i landet under vårterminen, bland annat i Hudiksvall. Av nära 60 000 observationen så körde hela 48 % över tillåten hastighet mitt under skoltid mellan klockan 7 och 17. Det är ändå en liten förbättring jämfört med 2023 då 51 procent av bilisterna körde för fort. Poliserna har ännu inte gripit någon för de misstänkta knivskärningarna i sandarna i natt.
Eftermiddag i P4 Malmöhus, tor 14 aug 2025
Fick de riktigt sommarvärme på köpet utan att sitta i klassrum. Härligt. I Lund börjar man också på tisdag men det är skolstartstider förstås. Det väcker bland annat en del frågor kring trafiksäkerheten. Vi ska snacka mer om så kallade skolgator som man ju har egentligen satt ihop flera stycken i Malmö. Man tänker sig att det ska hjälpa till med trafiksäkerheten. NTF är med oss lite senare. För vi fick en fråga också. Vad hände med skolpoliserna? Alltså barnen som själva vinkade över kompisarna över gatan. Varför togs det bort egentligen? Vi hoppas vi ska få ett svar på den frågan efter klockan fyra. När vi har med oss NTF här i P4 Malmö hus. God eftermiddag. My ikus överlän, but I've achieved.
Nyheter P4 Västmanland, tor 14 aug 2025
Busschauffören hävdade att biljetten inte var giltig och eftersom det inte skulle gå fler bussar för dagen så var kvinnan tvungen att ta en taxi hem. Trots att bussbolaget erkänner att de gjort fel så vägrar de att betala taxiresan på 1057 kronor och hävdar att det här är något som står i resevillkoren. Kvinnan har nu anmält händelsen till allmänna reklamationsnämnden. Reporter Samira Jonsson-Orfanitis. Nästan varannan bilist kör för fort utanför skolor. Det visar nya mätningar från Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF. Under våren genomfördes mätningar på nio platser i landet. Till exempel Arboga, Falun, Hudiksvall och Partille. Av nära 60 000 observationer körde 48 % över tillåten hastighet mitt under skoltid. Max-hastigheten var 30 km i timmen på sträckorna. 2023 när man gjorde liknande medvattningar var siffran 51 %. Vädret nu mitt på dagen är det 24 till 28 grader och sydlig vind.
Marcus Oscarsson, tor 14 aug 2025
Nästan hälften av alla bilister bryter mot samma trafikregel. Nu börjar höstterminen i skolorna runtom i Sverige. Under våren gjordes omkring 60 000 observationer som visar att närmare hälften av alla bilförare som passerar utanför de svenska skolorna kör för fort – mitt under skoltid. – Olagligt höga hastigheter i tätorter, särskilt nära skolor, utgör inte bara ett direkt hot mot barns säkerhet, det är ett samhällsproblem, säger Lars Nordquist på NTF Säker Trafik, i ett uttalande. Marginell förbättring Vårens hastighetsmätningar gjordes vid skolor där maxhastigheten är 30 kilometer i timmen. Mätningarna gjordes i nio svenska kommuner. Det handlar om Falun, Grästorp, Hudiksvall, Falköping, Trosa, Grums, Partille, Härnösand och Arboga. Av nära 60 000 observationer körde hela 48 procent över tillåten hastighet. Resultatet från mätningarna visar en marginell förbättring jämfört med 2023. Då körde 51 procent av bilisterna för fort.
CarUp.se, tor 14 aug 2025
Larmet inför skolstarten. Varannan svensk bilist kör för fort utanför skolar. – Av nära 60 000 observationer körde hela 48 procent över tillåten hastighet – mitt under skoltid, uppger NTF. Nästa vecka börjar miljontals svenska barn skolan igen. Men trots alla larm under åren. Fortfarande kör hälften av bilisterna för fort utanför skolor. Det visar nya mätningar från NTF som genomförts på nio platser runt om i landet under vårterminen 2025. Av nära 60 000 observationer körde 48 procent över tillåten hastighet mitt under skoltid. Det är dock en liten förbättring jämfört med 2023. Då körde 51 procent för fort. Inför skolstarten återvänder NTF till skolorna för att mäta hastigheten. – Olagligt höga hastigheter i tätorter, särskilt nära skolor, utgör inte bara ett direkt hot mot barns säkerhet, det är ett samhällsproblem. Det räcker inte att väghållarna tar ansvar för trafikmiljön. Om bilister medvetet bryter mot lagen måste vi bötfälla fler eller skapa en samhällsdebatt som likställer fortkörning med andra allvarliga brott, säger Lars Nordquist, nationell projektledare på NTF. Efterlevnaden av hastigheten är allra sämst där hastighetsgränsen är 30km/h.
Via TT, tor 14 aug 2025
Barnens rätt till en trygg skolväg fortsätter hotas av bilister som inte håller hastighetsbegränsningen. Trots återkommande uppmärksamhet kör fortfarande nästan hälften av bilisterna för fort utanför skolor. Det visar nya mätningar från NTF som genomförts på nio platser runt om i landet under vårterminen 2025. Av nära 60 000 observationer körde hela 48 procent över tillåten hastighet – mitt under skoltid. Resultatet från mätningarna visar en marginell förbättring jämfört med 2023, då 51 procent av bilisterna körde för fort vid liknande mätningar. Problemet är dock fortsatt allvarligt – särskilt i områden där barn rör sig till fots eller med cykel till och från skolan.
Morgon i P4 Malmöhus, tor 14 aug 2025
Där blir det kallare. Ja, precis. Vi får väl se. Men du, vi får ju också en trafikundersökning skickad till oss som handlar om just det här med hur fort bilarna kör vid alla de här, ja, vid alla skolor helt enkelt. Det är ju ofta rätt mycket hastighetsbegränsningar. Det är olika, vad ska man säga, olika grupp, fartgrupp och sådär. Det Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF, de har suttit och tittat på typ 60 000 bilar som har kört förbi skolor. Vad är det de har sett? Jo, men de har ju sett att många kör liksom för fort utanför skolor. Vad är det de har sett? Jo, men de har ju sett att många kör liksom för fort utanför skolorna. Den senaste undersökningen då såg de på de här 60 000 observationerna att 48 procent körde över tillåtan hastighet under skoltid.