Kontaktpersoner

Malin Lundgren
Presskontakt

Verksamhetschef NTF Väst
malin.lundgren@ntf.se
0709-967616

Våra pressmeddelanden

Här visas våra senaste pressmeddelanden.

Varannan bilist fortsätter köra för fort utanför skolor

tor 14 aug 2025

Barnens rätt till en trygg skolväg fortsätter hotas av bilister som inte håller hastighetsbegränsningen. Trots återkommande uppmärksamhet kör fortfarande nästan hälften av bilisterna för fort utanf...

Pensionerade kvinnor tar tillbaka ratten – NTF och Länsförsäkringar i Jönköping gör det möjligt

mån 10 mar 2025

Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som p...

Slask, modd och isfläckar på snöröjda vägar är inte ok – NTF vill minska fallolyckorna

tor 27 feb 2025

Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...

20 år för ökad kunskap om däck

mån 19 aug 2024

Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...

Uppmaningen till kommunerna: Gör mer för att fler ska använda cykelhjälm!

tis 25 jun 2024

Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...

#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.

tis 19 mar 2024

Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...

Fler skulle cykla om underhållet prioriterades högre

tor 1 feb 2024

Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...

Stor andel olagliga hastigheter i yrkestrafiken

tor 14 dec 2023

Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...

Låg bältesanvändning bland unga förare av A-traktor - nya filmer ska bidra till att öka trafiksäkerheten

ons 18 okt 2023

Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...

Olyckorna med elsparkcyklar ökar - 2 av 3 har inte koll på reglerna

mån 18 sep 2023

I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...

NTF i media

Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.

Varannan bilist fortsätter köra för fort utanför skolor

Av nära 60 000 observationer körde hela 48 procent över tillåten hastighet – mitt under skoltid. Förmodligen skulle resultatet bli liknande även utanför skolorna i Tidaholms kommun. Resultatet från mätningarna visar en marginell förbättring jämfört med 2023, då 51 procent av bilisterna körde för fort vid liknande mätningar. Problemet är dock fortsatt allvarligt – särskilt i områden där barn rör sig till fots eller med cykel till och från skolan. Inför skolstarten hösten 2025 planerar NTF att återvända till samtliga mätplatser för att genomföra nya hastighetsmätningar. – Olagligt höga hastigheter i tätorter, särskilt nära skolor, utgör inte bara ett direkt hot mot barns säkerhet, det är ett samhällsproblem. Om bilister medvetet bryter mot lagen måste vi bötfälla fler eller skapa en samhällsdebatt som likställer fortkörning med andra allvarliga brott, säger Lars Nordquist, nationell projektledare på NTF i ett pressmeddelande. Tidigare nationella mätningar i tätort som NTF genomfört, visar att efterlevnaden av hastighetsgränser generellt försämras ju lägre hastighetsbegränsningen är – något som är särskilt oroande i områden med många oskyddade trafikanter. Skillnaden mellan 30 och 50 km/h kan vara livsavgörande. – Vi ser dessutom att trafiksituationen ofta förvärras av föräldrar som skjutsar sina barn till skolan. Det leder till ännu mer trafik, trängsel och en otrygg miljö för de barn som går eller cyklar.